Af Maja Skipper
Der er tryk på digitaliseringen i forsikringsbranchen. Forsikringskunderne skriger på selvbetjeningsløsninger og digitale løsninger. Konkurrencen på digitale platforme intensiveres. Nye partnerskaber kræver sammenhæng i processer på tværs af systemer. Og måske allervigtigst, så lægger nye datakilder pres på forretningsudviklingen. Alligevel kan selskabernes IT-løsninger ikke følge med behovet.
Jeg har taget en snak med Susanne Møllegaard og Maiken Russ for at blive klogere på hvorfor.
”Udviklingen går langsomt, men det er ikke min oplevelse, at visionerne mangler. Tværtimod står digitaliseringen allerøverst på agendaen hos alle,” siger Susanne Møllegaard, CEO, Process Factory.
”Det, jeg ser som udfordringen, er en manglende strategisk prioritering. IT-afdelingerne drukner simpelthen i maskinrumsopgaver, og så er der selvfølgelig ikke tid til at realisere visionerne.”
Susanne Møllegaard, CEO, Process Factory
Maskinrumsopgaver er opgaver, der er vigtige at løse for at holde selskabets basisprocesser i gang. Men det er ikke dem, der flytter selskabets konkurrenceposition. Det kan for eksempel være integrationer til samarbejdspartnere og offentlige institutioner samt andre digitale løsninger. Eller opgaven med at forvalte IT-systemer.
”Der er en stærk bespoke-tradition i branchen. Det betyder, at nye opgaver næsten per definition sættes på IT-afdelingens to-do-liste. Det bliver hurtigt en forretningsmæssig klods om benet, fordi der så ikke er nok ressourcer til de udviklingsopgaver, der styrker konkurrenceevnen”, supplerer Maiken Russ, COO, Process Factory.
”Den klods vil Process Factory gerne befri selskaberne for. Vi ser, at en stor del af maskinrumsopgaverne går igen hos alle selskaber. Det drejer blandt andet om integrationer fra forsikringssystemerne til de tredjepartssystemer, som alle i branchen er nødt til at bruge. Jeg kan som eksempel nævne Skat’s motorregister, AES’s arbejdsskadeløsninger og F&P’s EDI-løsninger”, siger Maiken Russ.
”Man kan kalde disse integrationer for must-do opgaver, som bare skal virke, hvis man ønsker at køre et forsikringsselskab i Danmark. Men det er ikke dem, der flytter kunder.”
Maiken Russ, COO, Process Factory
”Process Factorys mål er at give forsikringsselskaberne digitale vinger. Vi har kompetencer og løsninger, som frigør selskabernes IT-afdeling for maskinrumsopgaver. Det betyder flere kræfter til at sætte turbo på at realisere de digitale visioner, som styrker selskabets markedsposition. Det eneste det kræver, er en klar strategisk prioritering fra ledelsens side”, afslutter Susanne Møllegaard.