Af Susanne Møllegaard, CEO, Process Factory
Så er The InsurTECH Book endelig på gaden. Et værk, der i sin helhed giver et billede af, hvordan teknologi er ved at transformere forsikringsbranchen fra en industriel tidsalder til en digital tidsalder. Hvis man er sulten efter konkrete eksempler på teknologiens anvendelse og nye forretningsmodeller, gælder det bare om at komme i gang med læsningen.
Bogen er blevet til ved crowdsourcing på samme måde som eksempelvis Business Model Generation, The Fintech Book og Unboss. Over 300 eksperter, praktikere og iværksættere har uploadet abstracts, og efter en global udvælgelsesproces er ca. 70 blevet udvalgt til at skrive et kapitel til bogen.
I mandags blev The InsurTECH Book så officielt lanceret med et flot anlagt launch-party på Warwick Business School, som holder til i The Shard i London. De mange mennesker bag bogen var rent bogstaveligt fløjet ind fra hele kloden for at deltage i festlighederne og fortælle om deres projekter. For mig blev mødet med de mange andre medforfattere en klar understregning af, at teknologien for alvor er i gang med at forandre relationen mellem kunder og forsikringsudbydere overalt. Der bliver nemlig investeret milliarder i nye forretningsmodeller og i forsikringsløsninger, som inddrager fremtidens teknologiske muligheder.
Da vi i Process Factory dagligt assisterer forsikringsbranchen med digitaliseringen, har jeg studeret de globale insurtech-iværksætteres initiativer. Det har ført til en identifikation af seks såkaldte megatrends, som efter min opfattelse kommer til at få betydning for branchen i fremtiden. Et kapitel om disse megatrends udgør i al beskedenhed mit bidrag til The InsurTECH Book, og dem får du en lille smagsprøve på her:
Forsikringsløsningerne bliver i stigende grad proaktive frem for reaktive
Intelligente ting kan monitorere risici og forebygge skader. Det bliver omsat til proaktive forsikringsløsninger, der hjælper dig til at undgå indbrud og vandskader. Eller guider dig til en sundere livsstil og færre helbredsmæssige problemer.
Kunderne bliver i stigende grad opfattet som medlemmer frem for kunder
Digitale løsninger bliver udviklet med henblik på at bringe kunder og forsikringsselskab tættere på hinanden gennem en hyppigere og mere nærværende kontakt samtidig med, at forretningsmodellerne tager udgangspunkt i en vision om at reducere de traditionelle interessekonflikter.
Kunderelationerne bliver i stigende grad sociale frem for transaktionsbaserede
Kundernes behov for forsikring og hjælp er dynamisk og passer derfor ikke godt med rigide processer og telefonåbningstider. Tværtimod. Forsikringsselskabet skal forstå kunderne og deres behov. Med hjælp fra big data og sociale medier arbejdes der på at gøre produkter og serviceydelser tilgængelige, hvor og hvornår kunderne har behov for det.
Forsikringsdækningerne bliver i stigende grad individuelle frem for gennemsnitlige
Fleksible forsikringer, on demand-forsikringer og pay-per-drive er alt sammen eksempler på en individualisering af forsikringsprodukterne, så kunderne kun betaler for det, som de har brug for. Takket være teknologien er der mange initiativer, der går i retning af at erstatte den traditionelle one-size-fits-all-model med individuelle løsninger.
Processerne bliver i stigende grad digitale frem for analoge
Alt skal være digitalt. Det gælder både i mødet med kunderne og internt hos forsikringsudbyderne, hvor processerne bliver designet, så de er digitale by default. Det betyder også, at medarbejderstaben hos de fleste insurtech-iværksættere er sammensat væsentligt anderledes end hos traditionelle forsikringsudbydere.
Forsikringsudbyderne bliver i stigende grad globale frem for lokale
Mange af iværksætterne tænker globalt og har en global strategi. De digitale løsninger kan og skal bæres på tværs af landegrænser. Lokal regulering begrænser udviklingen på den korte bane, men på den lidt længere bane ser det ud til at blive løst gennem eksempelvis samarbejder og agenturløsninger.
God læselyst
Blogindlægget er tidligere bragt på forfatterens blog på Børsen.