Af Susanne Møllegaard, CEO, Process Factory
Der er rift om kunderelationen ikke mindst når det gælder forsikringer. Derfor ser vi også en stigende tendens til etablering af partnerskaber mellem forsikringsselskaber og for eksempel bilforhandlere, banker og supermarkedskæder.
Forsikringer som accessories
For bilforhandleren eller supermarkedskæden giver det mulighed for at styrke kundernes loyalitet ved at gøre forsikringerne til et accessorie til den samlede kundeoplevelse. Fint pakket ind i eget logo og navn.
Tidligere ind i købsprocessen
For forsikringsselskabet giver partnerskaberne mulighed for at møde kunden tidligere i købsprocessen. Det giver en mere effektiv distribution og en større chance for at løbe med underskriften på policen.
Bekvemt og trygt
Og for kunden, ja, da er det en bekvem og tryg måde at købe forsikringer på. Ikke mindst, hvis det lykkedes partnerne at få etableret robuste og smidige processer, som giver en sammenhængende kundeoplevelse.
Spørgsmålet er så, om kunderne er klar til de nye partnerskaber. Og det ser det faktisk ud til. I hvert fald hvis man skal tro på Accentures Global Insurance Custumer Study fra 2021.
Den viser en klar stigning i andelen af kunder, der ville overveje at købe forsikringer i et supermarked eller i en retailbutik. Der er faktisk tale om en stigning på hele 33% på kun to år.
Det er også bemærkelsesværdigt, at der er en markant stigning i antallet af kunder, der ville overveje at købe familiens forsikringer af store techgiganter som for eksempel Amazon og Google. Hele 27% svarer positivt på spørgsmålet.
Det bekræfter, at flere og flere kunder godt kan forestille sig en fremtid, hvor købet af forsikringer bliver integreret i købsprocessen for selve de ting, som forsikringen dækker.
Der er tale om en tendens, der ikke bare kan overses. Det bekræftes, når man dykker ned i tallene og kigger nærmere på kundernes demografi. Det har Majesco gjort i deres whitepaper, A roadmap to the Future of Insurance: Program and Affinity Business fra Oktober 2020.
Her bliver det tydeligt, at de yngre generationer, Millennials og Generation Z, går foran. Sammenlignet med de ældre generationer, Generation X og Boomers, er de er markant mere positive, når det kommer til køb af forsikringer fra alle andre kanaler end de traditionelle. Eksempelvis er de 24% mere villige til at lade bilforhandleren smide en forsikringen oveni bilkøbet.
Så det ser altså ud til, at forsikringsselskaberne godt kan holde foden på speederen, når det kommer til partnerskaber. Fremtidiens kunder forventer det.
Kom hurtigt i gear til et velkørende partnerskab
Der bliver mere fokus på forretningsværdi, når teknikken spiller.
Mange partnerskaber får aldrig rigtigt sluppet håndbremsen. Det skyldes ofte bøvlede processer, uenighed om kundelister og manglende eller omkostningstunge integrationer mellem parternes systemer.
Sådan behøver det dog ikke at være.
Process Factory tilbyder ekspertise og forretningsløsninger, der får teknikken til at spille, så forsikringsselskaberne og deres partnere kan fokusere på at komme i mål med forretningsværdien og dermed leve op til fremtidens kundeforventninger.