Af Susanne Møllegaard, CEO, Process Factory
For en måned siden havde jeg fornøjelsen af at holde et indlæg om Key Insurtech Trends Challenging the Insurance Business Model ved Copenhagen Fintech’s event om insurtech, Get F’IT. I øvrigt i fint selskab med indlægsholdere fra Tryg, Alka, GoBundl og IBA.
I starten af marts forventer jeg at deltage på konferencen, The Future of Nordic Non-Life Insurance, i Stockholm, hvor agendaen også er stærkt præget af udviklingen indenfor insurtech. Blandt andet glæder jeg mig til at møde engelske Neos, hvis spændende forretningsmodel baseret på Internet of Things (IoT), jeg tidligere har sat fokus på her på min blog. Det samme gælder franske Inspeer, der er en af pionererne indenfor peer-to-peer forsikring.
Hvad er insurtech? – og hvorfor skal vi lægge mærke til det?
For de, der endnu ikke har stiftet bekendtskab med begrebet, kan jeg fortælle, at insurtech er en sproglig sammentrækning af insurance og technology. Det dækker over teknologisk innovation, der udfordrer eksisterende forretningsmodeller inden for forsikringsbranchen. Insurtech iværksættere har typisk en stærk tro på, at de kan være med til at skabe markante omvæltninger i en branche, som mere eller mindre retfærdigt opfattes som konservativ og tilbageholdende med innovative tiltag.
Der er i sig selv ikke noget nyt i, at forsikringsbranchen oplever nye former for konkurrence og nye konkurrenter, som ønsker at udfordre de etablerede spillere på markedet. Der er heller ikke noget påfaldende i, at der bliver afholdt konferencer om udviklingen inden for forsikring.
Til gengæld, synes jeg, at det er værd at lægge mærke til, at insurtech i løbet af de seneste to år er blevet en global trend, som appellerer stærkt til både investorer og iværksættere.
Analysefirmaet, Venture Scanner, vurderer, at der nu på globalt plan er over 1000 insurtech iværksættere fordelt på 54 lande, som til sammen er lykkedes med at rejse en investeringskapital på over 17 mia. dollar.
Der er to årsager til den store interesse for insurtech
Spørgsmålet er så, hvad der leder til denne stærkt stigende interesse.
Her er svaret ret klart:
- Potentiale og
- Indtrængningsmuligheder
Potentiale
Der er mange penge i forsikring. På verdensplan taler vi om mere end 2000 mia. dollar i præmievolumen inden for skadesforsikring og et endnu større beløb inden for livs- og pensionsforsikring. Et niveau, som i øvrigt må forventes at stige i takt med en øget global velstand. Det er klart, at bare ét heldigt projekt og selv en lille del af den store kage, vil kunne skabe grundlaget for en ny virksomhed.
Indtrængningsmuligheder
Set med kundeøjne lider forsikringsbranchen under en række svagheder, som gør den sårbar overfor nye forretningsmodeller. Det drejer sig primært om
- manglende tillid
- manglende transparens
- komplicerede og langsomme processer
- og høje priser
Insurtech iværksætterne adresserer typisk disse svagheder gennem teknologisk innovation med det formål at skabe forsikringsløsninger, der i højere grad tilfredsstiller kundernes behov.
Succes og fiasko kommer til at bane vejen for fremtiden
Iværksætteri har aldrig været en sikker vej til succes. Derfor må vi også forvente, at en stor del af de fine logoer på Venture Scanners planche forsvinder igen. Men jeg vil blive meget overrasket, hvis ikke vi også kommer til at opleve succesfulde insurtech iværksættere. Eller i hvert fald hvis slet ingen af de nytænkende ideer kommer til at påvirke fremtidens forsikringslandskab.
Derfor er det klogt at holde øje med insurtech og måske endda finde en vej til at eksperimentere med de nye forretningsmodeller. Enten direkte eller ved at indgå i udforskende samarbejder.
Blogindlægget er tidligere bragt på forfatterens blog på Børsen.