Hos Gjensidige spiller ’tillid’ en helt central rolle. Med 200 år i markedet ved de, at forsikring er en tillidssag – og at kunderne efterspørger et forsikringsselskab, som de kan regne med. Derfor er tillid også et væsentligt parameter, når Gjensidige vælger deres egne samarbejdspartnere. Og af samme grund et af de bærende parametre i det langvarige samarbejde med Process Factory. Afdelingschef for Processer og IT-udvikling i Gjensidige, Jan Chræmer Christensen, fik den første opgave løst i 2007, og er siden da igen og igen vendt tilbage til Process Factory.
”
Jeg prøver at begrænse mig på mine samarbejdspartnere. Process Factory er den ene af mine tætte, strategiske samarbejdspartnere, fordi de er loyale, professionelle og har høj integritet. Alt sammen nødvendigt, når du inviterer en samarbejdspartner ind i virksomhedens it-landskab og forretningskritiske områder.
Gjensidige opkøber i disse år en række forsikringsselskaber, som vi på IT-siden hurtigt og smidigt skal kunne sameksistere med. Og her kommer Process Factorys kernekompetencer virkelig til sin ret: De er enormt stærke på analyser og på at bygge processerne ovenpå analyserne. Og de opererer med driftssikre løsninger, som både understøtter vores forandringsprocesser og den daglige drift.
Jeg mærker også, at Process Factory selv er vokset. De enkeltstående opgaver er for længst blevet til større og sammenhængende udviklingsprojekter, hvor Process Factorys løsninger spiller en central for hele scopet. Det øger kun tilliden til, at Process Factory fortsat er den rigtige samarbejdspartner for os.
”
Jan Chræmer ChristensenAfdelingsdirektør
Udfordringen
Sameksistens af systemer ved vækst gennem opkøb
Gjensidige opkøber jævnligt forsikringsselskaber som en del af deres vækststrategi. Til disse opkøb medfølger nye kunder, produkter, forretningsprocesser og systemer.
De skal hurtigt og smidigt sameksistere med Gjensidiges eksisterende forretning, så de fortsat kan levere stabile kvalitetsløsninger på tværs af deres organisation.
Løsningerne
Analyse: Find det rigtige behov
Ingen sameksistensopgaver er helt ens, og der findes ikke en one-size-fits-all løsning. Derfor bør det første skridt altid være at analysere behovet, så ressourcerne til projektet kan allokeres bedst muligt.
For at kunne lægge den rigtige strategi fra starten, inddrager Gjensidige vores konsulenter i analysefasen, hvor der er behov for deres mangeårige erfaring og specialistviden.
Frigørelse af ressourcer
Det er essentielt for Gjensidige at kunne fastholde kundernes tillid, selv når der sker ændringer i deres produkter eller services. Derfor skal der være helt styr på de mange niveauer, som bliver påvirket ved sammenlægningen af selskaber og systemer, både på IT- og forretningssiden.
Ved at inddrage Process Factory i dele af sameksistensopgaven, får Gjensidige frigivet ressourcer til at fokusere på de opgaver, der bygger tillid. Sideløbende kan Process Factory håndtere mange af de bagvedliggende nødvendige processer, f.eks. forskellig formatering af kunde- og skadedata på tværs af systemer.
Øget agilitet
Store forandringer har langsigtede effekter, men forandringsprocesser er i deres natur midlertidige. Derfor er der behov for at kunne op- og nedjustere ressourcerne undervejs i processen.
Dagligt foregår der faglig sparring mellem Gjensidige og Process Factorys forsikrings- og it-eksperter. På den måde er det muligt at tilpasse ressourceforbruget på specialistkompetencer efter arbejdsbyrden – og det bliver muligt at tilføre flere ressourcer til andre vækstambitioner.
Stabil drift af forretningskritiske 3. parts-integrationer
Introduktionen af nye systemer og processer må ikke påvirke den daglige drift. Det gælder også essentielle integrationer til 3. parter, f.eks. DMR og F&P’s brancheløsninger.
Process Factory håndterer driften på mange af Gjensidiges grænsesnit, og sikrer at deres løsningerne kører stabilt under implementeringen af nye partnerskaber og porteføljer.
80% tidsbesparelse på SmartRegres i Sverige
Gjensidige har også forretning i Sverige, hvor Process Factory bistår dem med optimering af integrationer til bl.a. VTR og Smart Regres.
”Måste berätta för dig att Smart Regress är det enskilt BÄSTA program som vi har och sparar otroligt mycket tid. Flera handläggare anser att det sparar
Hans-Olof AmrénForretningsstøtte, Gjensidige Sverige
minst 80% av den tid som behövdes tidigare för att skicka regresser